Dure telefoon+abo betekent BKR

Het zal voor jongeren en zeker voor onze doelgroep in de toekomst niet meer makkelijk zijn om een dure telefoon + abonnement aan te schaffen. Vanaf 1 mei 2017 wordt het extra bedrag dat je betaald in het abonnement voor de aanschaf van een telefoon (boven de 250 euro) gezien als een lening en dus word je geregistreerd bij het BKR (Bureau Kredietregistratie) in Tiel. Tevens is de telefoonwinkel verplicht om inkomensgegevens te vragen om na te gaan of de klant wel de last kan dragen. Uit cijfers blijkt dat 85% van alle jongeren tussen 18 en 24 een dergelijk abonnement afsluit. Een negatieve BKR registratie zal gevolgen hebben voor het afsluiten van andere leningen of een hypotheek in de toekomst. Dus als je betalingsproblemen krijgt bij één belprovider kun je geen nieuw abonnement afsluiten bij een andere belprovider. Nogmaals dit geldt alleen voor toestellen boven de 250 euro. Er zijn twee manieren om de BKR-notering te omzeilen: Je betaald het toestel in 1 keer maar afhankelijk van de prijs kunnen weinig jongeren dat of je laat het abonnement op naam van een kredietwaardig familielid of vriend zetten.